Основні тенденції незаконної міграції в контексті забезпечення націон...
main
Міграційні тенденції в Україні та світі
Основні тенденції незаконної міграції в контексті забезпечення національної безпеки: посилення міжінституційної взаємодії
01.03.2017
Основні тенденції незаконної міграції в контексті забезпечення національної безпеки: посилення міжінституційної взаємодії
Одним з основних викликів ХХ століття, який одночасно пов’язаний як з можливостями розвитку міжнародних спільнот, так і з загрозами національній безпеці, є інтенсифікація міграційних процесів. За оцінками Організації Об’єднаних націй, кількість міжнародних мігрантів досягла 244 мільйона людей – це становить 3,3% від населення Землі, що свідчить про різноманітність і складність міграційних потоків.
Статистичні спостереження останніх років, як Державної міграційної служби України так і Адміністрації Держприкордонслужби, свідчать про те, що загальна ситуація, пов’язана з нелегальною міграцією, залишається стабільною та в цілому контрольованою. Також, за оцінками європейських експертів, Східний маршрут трафіку нелегальних мігрантів, який пролягає через Україну, не є загрозливим для країн ЄС.
Так, за інформацією Агенції FRONTEX, міграційний тиск на зовнішні кордони ЄС залишався на високому рівні, що вилилося в понад півмільйона випадків незаконного перетину кордону за минулий рік.
Разом з тим, відповідно до Щорічного аналізу загроз на східних кордонах ЄС (за 2015 рік) Агенції FRONTEX, потоки мігрантів з Близького й Середнього Сходу, Африки та Північно-східної Азії до ЄС через територію України залишаються на відносно низькому рівні, порівняно з іншими маршрутами.
Зазначене підтверджується статистичними даними, наданими Адміністрацією Державної прикордонної служби України. Так, загальна кількість мігрантів, затриманих Держприкордонслужбою за спробу незаконного перетинання кордону, зменшилась у 1,7 рази (у 2016 році – 1040, у 2015 – 1819). Найбільше зменшення спостерігається на кордоні з Румунією – у 3,4 рази (у 2016 році – 46, 2015 – 158) та Угорщиною – у 2,2 рази (у 2016 році – 430, 2015 – 964).
Основна частка нелегальних мігрантів була затримана на кордоні з Угорщиною (41%) та Словаччиною (23%).
Основною категорією незаконних мігрантів залишаються громадяни Афганістану (2016 рік – 181 особа, 2015 – 666) та В’єтнаму (2016 рік – 108 осіб, 2015 – 67).
Суттєво активізувалися нелегальні мігранти зі Шрі-Ланки (2016 рік – 83 особи, 2015 – 67), Туреччини (2016 рік – 71 особа, 2015 – 37), Індії (2016 рік – 78 осіб, 2015 – 0) та Бангладеш (2016 рік – 64 особи, 2015 – 36).
Спостерігається зменшення кількості іноземців, затриманих у пунктах пропуску через державний кордон за порушення правил перебування
в Україні – на 9% (2016 рік – 1528, 2015 – 1677).
Основними способами переправлення нелегальних мігрантів залишаються наступні.
На легальних каналах:
- використання дійсних паспортних документів, дійсних українських віз, виданих на запрошення підставних приватних осіб, підроблених запрошень навчальних закладів, туристичних ваучерів, не існуючих приватних підприємств;
- використання чужих підроблених паспортів, підроблених посвідок на постійне, тимчасове проживання в Україні, підроблених (недійсних) відміток Держприкордонслужби.
У 2016 році затримано 83 нелегальних мігрантів з підробленими документами та 13 – з чужими (у 2015 – 184 з підробленими, 23 з чужими), виявлено 20 мігрантів з документами громадян європейських країн: використовувалися документи Бельгії (2), Болгарії (3), Великої Британії (3), Греції (4), Данії (1), Італії (1), Нідерландів (3), Німеччини (1), Франції (2);
- залишається актуальною схема «транзитного» прямування по території України через пункти пропуску для повітряного сполучення, яка передбачає після прибуття в Україну зміну у транзитній зоні аеропорту напрямку руху на рейси європейського прямування та використання нових паспортних документів, як правило підроблених.
При плануванні переправлення в Україну організаторами каналу застосовується диференційований підхід до кожної особи та пропонуються різноманітні схеми (в’їзд під приводом навчання, об’єднання з родиною, лікування та ін.).
Також із початку 2016 року спостерігається збільшення кількості спроб переправлення до України громадян Афганістану та Пакистану під приводом об’єднання з родиною у зв’язку з одруженням із громадянками України.
Як правило, після укладення шлюбу вказана категорія іноземців повертається на батьківщину, де згодом звертається до консульського підрозділу Посольства України з метою отримання віз типу «Д» (довгострокової), а підставою оформлення візи слугує свідоцтво про шлюб. Наявність зазначеного типу візи є обов’язковою умовою для подальшого оформлення іноземцем посвідки на постійне проживання в Україні, а згодом і набуття ним громадянства.
При цьому вартість послуг з оформлення подібного шлюбу залежить від низки обставин (громадянство особи, регіон, знання мови, вік, досвід попереднього проживання в Україні тощо) і становить від 500 до 6000 доларів США. Наші співгромадянки, які вступають в шлюб з іноземцями, отримують за це близько 500-700 дол. США.
Слід зазначити, що у зв’язку з істотним скороченням кількості наданих органами ДМС України статусів біженця, дозволів на імміграцію тощо, вказаний спосіб легалізації стає все більш поширеним.
Додатковим негативним фактором є те, що значна частина іноземних громадян, які використовують фіктивні шлюби з громадянками України, вже одружені та мають дітей у себе на батьківщині. Проте здійснити перевірку громадян ІРА/ІРП щодо перебування їх у шлюбі на території цих країн наразі неможливо з огляду на відсутність реєстрів і відповідних відміток в їхніх національних паспортах. У результаті після легалізації іноземця в Україні він здійснює виклик до нашої держави своєї родини.
Слід особливо наголосити, що станом на сьогодні відсутній дієвий механізм із попередження та припинення вищевказаного каналу нелегальної міграції до України. Так, у випадках відмов у видачі українських віз на адресу консульських підрозділів починають надходити чисельні звернення по лінії МЗС України, а також від аплікантів, їх «дружин», адвокатів щодо надання роз’яснень із приводу такої відмови. Наслідком цього, у більшості випадків є задоволення клопотання щодо видачі віз зазначеним іноземним громадянам.
Поза пунктами пропуску:
- нелегальні мігранти переправляються як в Україну, так і з України невеликими групами (2-3 особи), як самостійно (за допомогою топографічних карт и GPS-навігаторів), так і в супроводі пособників з числа місцевих жителів прикордонних районів або представників іноземних діаспор.
Останнім часом існує досить висока ймовірність використання малих літальних апаратів для переміщення мігрантів.
Отже міграційні питання залишаються на пікові актуальності як для країн ЄС, так і для України. У порядок денний всіх засідань, які проводяться країнами-членами ЄС з безпекових питань, у першу чергу включені питання подолання міграційної кризи, створення ефективного інструменту протидії незаконного проникнення мігрантів, зниження рівня терористичної загрози у зв’язку з незаконною міграцією тощо.
Через це ефективність регулювання міграційних процесів в Україні залишається в полі зору наших міжнародних та європейських партнерів: МОМ, УВКБ ООН, FRONTEX, ЄК, та все більше потребує посилення координації правоохоронних органів: Національної поліції, Служби безпеки, Держприкордонслужби.
Н. Науменко
related_news:
11.01.2018
Протягом 2017 року в Ізраїль прибув 7161 українець. Показник приросту чисельності нових громадян з України зріс майже на 20% порівняно з ...
04.01.2018
Польща та Угорщина будуть й надалі дотримуватися своєї позиції щодо міграційної політики, не визнаючи квотного принципу розподілення мігр...
23.06.2017
ООН дала свій демографічний прогноз на найближчі 33 роки. Так, заявлено, що до 2050 року кількість людей на Землі зросте на 2.2 мільярда ...
comments:
no_commentsadd_comment: